Vorig jaar had DAF een verkooprecord, maar de verkopen liggen volgens het
Eindhovens Dagblad al maanden op het laagste niveau in de afgelopen vijf
jaar.
In juli werden 1.311 zware en middelzware DAF-trucks verkocht. Vorig jaar in
dezelfde maand waren dit er 8.500.
Sinds februari zijn de verkopen flink afgenomen. Er waren weken dat DAF
nog maar twee- tot driehonderd vrachtwagens verkocht, terwijl in diezelfde
weken van het vorig jaar meer dan 2.000 trucks werden besteld. Tot eind juli
lag de verkoop op zo’n 30.000 zware en middelzware trucks.
Een jaar geleden waren er dat bijna 55.000 over dezelfde periode. DAF
assembleert nu nog steeds trucks die vorig jaar werden besteld. Het
orderboek is dus nog goed gevuld, maar het aantal opdrachten loopt wel
terug.
Truckproducenten hebben last van de economische malaise. Transporteurs
moeten flink inleveren vanwege een beperkte aanbod van vracht en een hogere
dieselprijs. Transport en Logistiek Nederland (TLN) sprak vorige week nog
van ‘zeer zware tijden’ voor de transportsector. Voor 2008 heeft TLN weinig
hoop voor de sector.
Volgens het dagblad merkte DAF-topman Aad Goudriaan een maand geleden nog op
dat 'dat de oververhitte marktvraag achter de rug lijkt'.
DAF laat via een woordvoerder aan Z24 weten dat de ordercijfers
waarover Eindhovense Dagblad beschikt niet officiëel zijn. Sinds DAF
onderdeel uitmaakt van het Amerikaanse Paccar, wil het vanwege
concurrentiegevoelige redenen geen cijfers naar buiten brengen.
"Wij kunnen zelf alleen maar gissen naar hoe dit soort cijfers naar
buiten zijn gekomen," aldus een zegsman.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl